De som föds idag kommer troligtvis aldrig behöva ta ett eget körkort eftersom bilarna kommer att köra sig själva när körkortsåldern är inne. Redan idag finns självkörande bilar och ett av de företag som ligger i framkant av denna utveckling är elbilstillverkaren Tesla. Deras bilar har under flera år erbjudit det semi-autonoma systemet Autopilot som kan ta över bilkörningen under vissa omständigheter.
Enligt Teslas grundare och vd Elon Musk kommer företaget kunna tillverka helt självkörande bilar redan i år. Han hävdar också att de självkörande bilarna i slutet av 2020 kommer vara så säkra att man ska kunna ta sig en tupplur i bilen medan den kör och vakna först när man är framme vid sin destination.
Stora samhällsförändringar
Självkörande bilar innebär inte bara tekniska utmaningar utan kommer kräva stora omställningar i samhället vad gäller infrastruktur och trafiklagar. Dessutom uppstår etiska dilemman, vem bär ansvaret om en självkörande bil kör på en person?
Det kommer heller inte bli nödvändigt för var och en att äga en egen bil, som idag ändå bara står oanvänd 99 % av tiden. Istället kommer ett troligt scenario vara att man via en app eller liknande beställer en självkörande “robottaxi” till sin destination (som kan fastställas automatiskt via till exempel mobilens GPS) vid behov. Att så få kommer äga sina egna bilar i framtiden kommer troligtvis även påverka saker som bilvärdering och försäkringskostnader.
Förmodligen kommer de som väljer att fortsätta köra sina bilar manuellt att få högre försäkringspremier eftersom de självkörande bilarna kommer vara trafiksäkrare. De har nämligen inga mänskliga förare som kör för fort, släpper blicken från vägen, tar onödiga risker, kör rattfulla eller slumrar till bakom ratten.
Många sensorer möjliggör självkörning
Hur är det då möjligt för en bil att köra helt på egen hand? För bara ett par decennier sedan sågs detta som något hämtat ur science fiction. En starkt bidragande faktor som har påskyndat den tekniska utvecklingen är de tävlingar för självkörande bilar som den amerikanska försvarsforskningsmyndigheten DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) anordnade mellan 2004 och 2007. Flera av de deltagande lagen började efter tävlingarna att utveckla självkörande bilar för kommersiella ändamål, bland annat Waymo som är ett företag sprunget ur Googles projekt för självkörande bilar.
En av de mest grundläggande sensorerna som används av självkörande bilar är en så kallad lidar. En lidar fungerar ungefär som en radar, fast med osynligt laserljus med lång räckvidd som skickas ut från en enhet som oftast roterar 360 grader och brukar vara placerad högst uppe på taket på den självkörande bilen. På senare tid har lidarsensorerna blivit billigare och mindre så de även kan placeras på sidorna av bilen. Med hjälp av lidar kan bilen skapa en 3D-karta över sin omgivning i realtid och upptäcka andra fordon med mera. Andra vanliga sensorer i självkörande bilar är kameror, ultraljudssensorer och GPS.