Bilar och miljö – elhybriden inte dyr att köra

Vi går mot en fossiloberoende framtid där bilkörning inte längre kommer att påverka miljön på samma sätt som den hittills gjort. Vi kommer alla att behöva tänka om när vi skaffar oss nästa bil.

Fortfarande är majoriteten av bilarna fossilberoende. Förbränning av fossila bränslen bidrar till majoriteten av växthuseffekten i hela världen. Detta förändrar klimatet och gör att temperaturerna stiger. 75% av de totala utsläppen kommer från fossila bränslen, resterande 25% är jordbruk och avskogning.

Vi arbetar ständigt för att minska utsläppen, och elen som produceras inom Norden har en mindre klimatpåverkan än många andra elproduktioner. Att även återvinna bilbatterier minskar klimat- och miljökonsekvenserna ännu mer. Elbilarna, trots att de inte är perfekta, är mycket bättre än bensin och diesel.

Den som inte nödvändigtvis behöver åka runt i bil kan bidra genom att låta bilen stå, för den som är bilberoende kan det vara bra att tänka på att skaffa sig en elhybrid nästa gång. Som i all ny utveckling finns det problem att lösa, som exempelvis att batterierna från början hade för kort räckvidd och inga laddstationer fanns. Dessa lösningar uppkommer nu löpande, och även bilarna utvecklas, de är lika väldesignade som fossil-drivna bilar och vill du ha en bil med drag så kan du få det.

Vilken bil är billigast att köra?

Om man jämför är elbilar mer klimatsmarta än fossildrivna bilar (bensin och diesel). Visserligen tillverkar man ännu de flesta bilbatterier med hjälp av kolkraft, men elbilarna är ändå de mest energieffektiva.

Kostnad är en faktor för många familjer. Motormännen har testat vad det kostar att köra en riktig elhybrid, en mildhybrid (bensin och batteri) och en bensindriven bil, alla i golf-klassen. Resultat: Elhybriden har både billigast skatt och lägst bränslekostnad medan mildhybriden hade högst. Den besindrivna bilen placerade sig i mitten.