Volvo och dess uppkomst

 

Volvo är ett svenskt biltillverkningsföretag med sitt säte på Hisingen i Göteborg men har produktion i hela 18 länder och säljer inte bara bilar utan även lastbilar, anläggningsmaskiner och även industriella och marina drivsystem.

Allt grundades 1926 av Assar Gabrielsson som blev företagets VD och med Gustaf Larson som Vice VD och då var det som ett dotterbolag åt Svenska Kullager Fabriken. 1924 började dess två herrar att planera att bygga en Volvobil vid namn ÖV 4. Första bilen som rullade ut från Volvo kom år 1927 den 14 april klockan 10.

Själva namnet Volvo kommer från latinets ord för Jag Rullar. Redan 1915 registrerades namnet hos patentverket men fick sedan vila ända fram till lanseringen 1926. Man tyckte att Volvo passade bra som ett namn för ett kullager då det låg under SKF då, men det passade även för en automobil nu när allt skulle dras igång 1926.

Tillverkning satte i gång i fabrikslokalerna i Nordkulan sent 1926 och byggnaden finns kvar i dag under namnet BC. Affärsidén som Volvo hade redan då var att sälja och tillverka automobiler både på den svenska marknaden med att även satsa på export och dessutom skulle största delen av alla komponenter dels vara ritade av egna tekniker och också konstruerade. Dessutom så skulle produkterna som tillverkats säljas hos återförsäljare som var fristående.

Ganska snart breddades dessutom verksamheten och man började bygga lastbilar och fram till 50-talet var dessa faktiskt mest lönande och sägs vara en roll som var mycket avgörande för framgångarna som Volvo hade tidigt. Även dessa såldes i Sverige och exporterades utomlands och försvaret hade många beställningar.

Volvo är faktiskt det enda företag i hela världen som bygger lastbilar, personbilar, traktorer och även bussar i slutet av 2:a världskriget. Detta gjorde att Volvo efter kriget blev ett internationellt företag som hade sin verksamhet i massor med länder runt om i hela världen. Den största delen av företaget då var bussar och lastbilar, men nu började personbilarna ta fart ordentligt och detta med modeller vid namn PV 444, PV 544 och inte minst Volvo Amazon. Redan år 1954 omsatte företaget 483 miljoner kronor. Dessutom fanns det hela 4 500 personer som jobbade som anställda och kapitalet på aktierna var på hela 75 miljoner svenska kronor.